Gyermek Musical - Budapest |
GODSPELL - musical keresztmetszet - a Szentírás és a musical találkozása Solymáron Stephen Schwartz - David Greene - John Michael Tebelak műve Erdődi Ágnes adaptálásában a Don Bosco Gyermek Musical fiatal tehetségeinek nagysikerű, arany okleveles előadása A darab múltja: A rendszerváltás óta folyamatosan nő a vallási témát feldolgozó musicalek száma hazánkban is. Korábban azonban ritkaság számba ment még az olyan világsiker, mint az 1973-as Oscar-díjra jelölt musicalfilm, a Jézus Krisztus Szupersztár hazai bemutatója is a mozikban. A Godspell a musicaltörténet egyik nagy öregje, melynek ősbemutatója több, mint 40 éve, 1971-ben volt. Magyarországon kezdetben csak hanglemezen vált ismertté a mű zenéje. A komponistát, Stephen Schwartzot ez a musical tette világhírűvé. Nagysikerű hazai előadásokat láthattunk már a Godspellből, a Magyar Színházban Iglódi István rendezésében a székesfehérvári Vörösmarty Színházban, vagy Zsámbékon a Romtemplomnál a Nagyváradi Színház előadásában, de idén húsvétkor a Szentimrevárosi Egyesület Húsvéti programjában is szerepelt, éppen a Don Bosco Gyerektársulat előadásában. Azon szerencsések, akik egykoron a Várszínházban tekinthették meg az előadást sosem felejtik a halhatatlan színészóriás, Bubik István alakítását, akit Júdás szerepében láthattunk. A műről: A darab Jézus példabeszédeiből és életének kiemelkedő eseményeiből tevődik össze, és kiváló koreográfiákkal, zenei betétekkel párosul a Don Bosco Társulat gyermekeinek előadásában, mellyel a 2012-es Országos Drámafesztivál arany oklevelét szerezték meg. A címe egy szójáték: a God Istent, a spell betűzést, írást, igét, de bűvöletet is jelent. Sokan fesztiválunk névadó zenei műfaját, a gospelt sejtik a darab címe mögött, mely egyszerűen fogalmazva a négerek által énekelt vallási jellegű dal, de egyben az evangéliumot is jelenti. A műben és az előadásban a dramaturgia lényege a csoportos jelleg. Témája a Máté szerinti evangélium, ennek idézeteire épül a mű. A darab a tanításokat, példabeszédeket tréfásan, gyakran eredeti értelméből kiforgatva, profán módon láttatja. Egyszerre emlékeztet a középkori passiójátékra, de a diáktréfákra is. Éppen ezáltal közelít mindennapjainkhoz, bár bibliai történetet dolgoz fel. Már az előadást indító groteszk, gúnyos ének összekapcsolódik a filozófiával: jelzésszerűen felvonul a világtörténelem csaknem valamennyi ideológiája. A ma felnövekvő embereket így, vagy úgy megérintik a filozófiai áramlatok, melyek hol ellentmondanak, hol felelnek egymásnak. Ám megkerülhetetlen, hogy vissza kell jutnunk az emberi műveltség alapjáig, az alapműig, a Biblia üzenetéig. Több évtizedes ostobaság, hogy a felnövekvő nemzedék előtt letagadták a Bibliát, hiszen nem érthető meg nélküle sem a művészet sem a filozófia. Irodalmi értelemben ez nem dráma. A közösség, a darab résztvevői - akik sokféle szerepet játszanak - a bohóc, a naiv ember szemével ismerik meg Jézus tanait. Jézusnak először őket kell meggyőznie igazáról. Ez sok játékkal, rögtönzéssel történik. De végül a játéknak, a tréfának vége van, el kell vállalni a Golgotát. A darabban felnő egy új nemzedék, amelyik hisz és elkötelezi magát az erkölcsi alapelvek mellett. Kapcsolat: Erdődi Ágnes- Don Bosco Gyermekmusical Mobil: +36 20 4906036 |